Workshop #2, december 2019
Organiseringsakademiet er som en højskole uden hus: Vi lærer i “marken” gennem refleksiv praksis med organisering og lederskab. Akademiet indgår i tætte partnerskaber med ungdomsorganisationer, der gerne vil engagere flere i at skabe forandring, der er brug for. Akademiet er inkubator for organiserende kampagneforløb, som udvikles af hold på 5-8 ledertrænere, der uddannes gennem Akademiets workshops og coachingforløb.
Organiseringsakademiets workshop #2 afvikles i samarbejde med Ungdomsringen, Den Grønne Studenterbevægelse, Operation Dagsværk og Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende.
- I samarbejde med Ungdomsringen udvikles projekt Gamechanger, som sigter mod at sætte unge i klubber og på ungdomsskoler i stand til at skabe samfundsforandring der sigter mod FNs verdensmål i mødet med de problemer, de oplever i deres hverdag.
- I samarbejde med Operation Dagsværk udvikles ODs organiseringsteam, der skaber aktivist- og organiseringsuddannelser samt ODs nye Rejsehold, der skal brede OD ud til flere uddannelsesinstitutioner.
- I samarbejde med Den Grønne Studenterbevægelse udvikles projekt Unge Klimaledere, som udvikler fællesskaber der sætter unge i stand til at tage ansvar for at handle i lyset af klimakrisen.
- I samarbejde med Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende udvikles de studerendes egen indsats for at engagere flere studerende i arbejdet for bedre studievilkår og socialrådgivernes
Workshop #2:
|
Dato: 13.-15. december |
|||||||||
Varighed: 2½ dage
|
||||||||||
Sted: København/Sjælland |
||||||||||
Hvordan sætter jeg andre i stand til at skabe mærkbar forandring i verden? Det spørgsmål stiller mange unge sig selv for tiden, fordi status quo ikke ser ud til at være acceptabel. For at lære det, kan vi stå på skuldrene af århundreders sociale bevægelser: Højskole-, arbejder-, bonde-, kvinde-, andels-, parti-, elev- og studenterbevægelserne i Danmark, borgerrettighedsbevægelsen i USA og mange andre historiske og nutidige bevægelser. I alle sociale bevægelser er der nogen, der tager lederskab. Lederskab er at tage ansvar for at sætte andre i stand til at opnå meningsfulde mål i mødet med uvished. Ledere i sociale bevægelser sætter andre i stand til at møde ubærlige, akutte problemer med håb og handling, der addresserer problemerne. De tager ansvar for det kollektive “hele” ved at bygge relationer, skabe struktur, lægge fælles strategi, skabe nye fortællinger, og engagere andre i handling, der skaber forandring. Ved at skabe nye fællesskaber med kraft til at forandre, handler organisering ikke bare om at vinde spillet, men også ændre reglerne, og hvem der må sidde med ved bordet. I denne weekend samler vi trænerhold fra to organisationer om at lære at organisere i praksis med udgangspunkt i deres egen organiserende kampagne, uddannelses- eller træningsforløb. Forinden har alle grupperne mødtes hver for sig og lagt grundstenene til deres forløb. På denne weekend skaber vi fortælling om kampagnen/træningsforløbet, bygger relationer mellem deltagerne, skaber struktur for gruppen, lægger strategi for forløbet, og skrider til handling for at sætte det i gang. Samtidig lærer vi færdighederne i dybden, med henblik på senere at kunne begynde at lære dem fra os.
|
Undervisere og trænere
Jens Kristian Rasmussen har i et årti været organisator, underviser og ledertræner i ind- og udland. Han har organiseret både unge metalarbejdere uden lærepladser såvel som teologistuderende uden læsepladser, viljestærke unge muslimer i USA såvel som valgkampsaktivister i Sydøstasien. I efteråret 2018 har han udviklet faget People, power, change – how to organize a social movement på Københavns Universitet – det første danske praksisfag på universitetsniveau om organisering i sociale bevægelser. Han uddanner forandringsledere gennem Lederskabslauget og er medstifter af Organiseringsakademiet. |
Simon Ørbæk er drevet af at engagere flere i at skabe sociale forandringer. Som politisk aktiv og ungdomskonsulent i 3F har han erfaring med at forme fællesskaber og kampagner. Han har inviteret erhvervsskoleeleverne med til at præge erhvervsskolereformen i en lyttekampagne, banket døre ind til arbejdsgivere med en busfuld skolepraktikelever for at kræve flere lærepladser, og bygget netværk med unge tillidsvalgte. Som en del af kandidatuddannelsen i statskundskab har Simon brugt et halvt år i Melbourne på at studere involverende kampagneog organisationsarbejde. Til daglig arbejder han med organisering i Danske Handicaporganisationer, og er medstifter af Organiseringsakademiet. |